0314362990 [javascript protected email address]
U kunt gebruik maken van de zoekbalk of onderstaande navigatie

FAQ

We proberen zo duidelijk mogelijk te omschrijven op onze website. Natuurlijk kan het voorkomen dat je nog vragen hebt. De veelgestelde vragen vind je op deze pagina. Je mag altijd contact met ons opnemen als jouw vraag er niet tussen staat.

Veiligheid
  • We hebben een bereikbaarheidsdienst welke 24/7 bereikbaar is voor cliënten in de ambulante zorg. Voor mensen in onze intramurale zorg is er 24/7 een medewerker wakker en aanspreekbaar op de locatie (De Elzen en Groenendaal) of is er een medewerker nabij (De Veste).

    Wonen
  • Elke woonlocatie is ingericht op de soort zorg die er geboden wordt. Bij De Elzen woon je in een groep, je hebt een eigen slaapvertrek. Bij De Veste heb je een eigen zelfstandige studio. Bij Groenendaal krijgt iedereen een eigen appartement. Voor meer informatie kun je op de pagina's van de verschillende locaties.

  • Ons hoofdkantoor bevindt zich in Doetinchem in het Hanzepand. De dagbestedingslocatie bevindt zich daar vlakbij aan de Voltastraat.

    In Apeldoorn hebben we een kantoorvestiging in de Oak-building, Oude Apeldoornseweg 41.

    We hebben verschillende woonlocaties voor cliënten. Groepswoning De Elzen bevindt zich in Brummen, woonlocatie De Veste bevind zich in Kilder en woonlocatie Groenendaal staat in Doetinchem, in de wijk Schöneveld.

    Bij locaties vind je meer informatie over de verschillende vestigingen.

    Corona
  • Ja, onze dagbesteding is open.
    Omgaan met alle maatregelen van de overheid is een uitdaging voor iedereen. Voor onze cliënten is thuisblijven en het wegvallen van een dagritme soms zo’n grote uitdaging, dat dagbesteding van groot belang is en soms zelfs noodzakelijk.

    Op onze dagbestedingslocatie in Doetinchem krijgen cliënten aangepaste dagbestedingsactiviteiten om de maatregelen van de overheid te kunnen waarborgen. De volgende maatregelen zijn getroffen om de veiligheid op de dagbestedingslocatie extra te waarborgen:

    - Cliënten en medewerkers (of hun huisgenoten) met symptomen gerelateerd aan Covid-19 hebben, blijven thuis;
    - Er wordt per cliënt vooraf gesproken over wat de urgentie en mogelijkheden zijn voor verantwoorde dagbesteding;
    - Cliënten in onze intramurale zorg bieden we dagbesteding op locatie.
    - We pauzeren niet in de kantine maar in de grotere creatieve ruimte;
    - Er wordt per dag(deel) een aangepast aantal cliënten ontvangen;
    - Er wordt 1,5 meter afstand gehouden, door de ruimtelijke opzet van de locatie is dit goed te waarborgen;
    - Extra hygiënemaatregelen op de locatie, desinfectiemogelijkheden en voorlichting hierover;
    - Aandacht voor handhygiëne en voorlichting hierover.
    - Het beweegprogramma wordt op aangepaste wijze voortgezet:

  • Ons beweegprogramma gaat door. Wel op een aangepaste manier. Onze zorg is op maat en persoonlijk. Wil jij weten wat we voor jouw persoonlijke situatie kunnen doen? Neem dan contact op. We hebben de volgende aanvullende mogelijkheden voor ons beweegprogramma in deze tijd:

    • Er wordt mogelijkheid geboden voor een persoonlijk thuis-beweegprogramma op maat.
    • De beweegcoach biedt beweegmogelijkheden in de buitenlucht onder persoonlijke begeleiding, met 1,5 meter afstand.
  • We houden extern bezoek zoveel mogelijk buiten de deur om besmettingsrisico te verminderen. Kijk naar welke mogelijkheden er wel zijn om in contact te blijven met onze cliënten. Neem daarvoor contact op met de begeleiding van de cliënt.

    Standaard
  • Wij bieden zorg aan mensen met een licht verstandelijke beperking en/of psychiatrische problematiek. Onze zorg ondersteunt mensen in zelfredzaamheid. Deze zorg kan thuis (ambulant) geboden worden, in een woonlocatie van Zorggroep Achterhoek of in de vorm van dagbesteding.

  • Wij ondersteunen mensen die door complexe problematiek hulp nodig hebben zelfredzaamheid. Deze zorg kan thuis (ambulant) geboden worden, in een woonlocatie van Zorggroep Achterhoek of in de vorm van dagbesteding.

  • Mensen met een verstandelijke beperking uiten hun gezondheidsproblemen anders, hebben vaak meerdere gezondheidsproblemen tegelijk, of hebben specifieke medische problemen. De Arts Verstandelijk Gehandicapten (AVG) is hierin gespecialiseerd en heeft veel ervaring met specifieke gezondheidskwesties die daarbij komen kijken. De arts biedt medische zorg en geeft advies over behandeling en begeleiding.

  • Voor cliënten worden er regelmatig activiteiten georganiseerd. Houd daarvoor onze website in de gaten!

    Aanmelden
  • Via een aanmeldformulier of per telefoon kun je contact opnemen met onze zorgconsulenten. Onze zorgconsulenten zijn er voor de aanmeldprocedure. Zij kijken naar de mogelijkheden en wat Zorggroep Achterhoek kan betekenen voor de zorgvraag.

  • Na twee werkdagen neemt een zorgconsulent contact met je op.

  • Wij hebben een wachtlijst, die vind je hier.

  • Wanneer jij je aanmeldt, wordt er binnen 2 werkdagen contact met je opgenomen door een zorgconsulent. We bekijken dan of wij jou kunnen helpen. Wij vragen informatie aan jou op om een goede beoordeling te maken. Dan volgt er een gesprek waarin we samen bespreken welke zorg je zoekt en of wij dit kunnen bieden. Het kan zijn dat er een tweede gesprek komt. Als we samen besluiten dat wij jou kunnen helpen, mag je in zorg komen.

    Tevredenheid
  • Contactinformatie met betrekking tot klachten kun je hier vinden.

  • Het beste kan je eerst gaan praten met de persoon die betrokken is bij de situatie waarover je niet tevreden bent. Jouw begeleider of de zorgmanager kan jou hierbij mogelijk helpen.

    Wij werken met een klachtenregeling. Hierin staat beschreven op welke manier wij omgaan met jouw klacht. Hier kan je onze klachtenregeling lezen.

    Ouder-kind begeleiding
  • Wij vinden kwaliteit belangrijk. Medewerkers die te maken krijgen met jeugdigen zijn daarom SKJ-geregistreerd.

    Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) is het beroepsregister voor jeugdprofessionals in Nederland. Met een SKJ-registratie laat een jeugdprofessional zien aan jeugdigen, ouders en opdrachtgevers dat er ervaring, kennis en vaardigheden zijn om goede hulp te bieden in complexe situaties. Ook laat de professional hiermee zien dat hij/zij vakbekwaamheid is en investeert in de kwaliteit.

    Cliëntenraad
  • Ja dat kan! Neem dan contact op met jouw begeleider.

  • Onze cliëntenraad behartigt de belangen van alle cliënten van Zorggroep Achterhoek.